Prezentowane opracowanie jest propozycją wycieczki rowerowej po najbliższej okolicy. Może stać się inspiracją dla nauczycieli w poszukiwaniu własnych rozwiązań w tym zakresie. Ścieżka została przygotowana z myślą o uczniach gimnazjum i szkoły podstawowej. Może też być pomocna przy projektowaniu wycieczek dla dzieci przedszkolnych, młodzieży licealnej i osób dorosłych. Daje możliwość wielostronnego wykorzystania zwiedzanego terenu. Ma charakter interdyscyplinarny, ale obejmuje przede wszystkim tematykę przyrodniczą i historyczną. Przebieg trasy zaplanowano tak, by ukazać walory przyrodnicze zwiedzanego te-renu: rzeźbę, różnorodność ekosystemów, chronione i rzadkie gatunki roślin oraz zwierząt, ciekawe obiekty przyrodnicze, architektoniczne i historyczne. Daje możliwość wskazania przykładów wpływu działalności człowieka na strukturę i funkcjonowanie otoczenia. Ważnym elementem jest możliwość poznania faktów historycznych, świadczących o bogatej i burzliwej historii naszych przodków. Rozmaitość form przyrody nieożywionej oraz bo-gactwo biologiczne zapewniają atrakcyjność trasy, uaktywniają czynnik emocjonalny, znacząco wpływający na kształtowanie postaw proekologicznych. Poznanie miejsc i faktów historycznych rozwija poczucie tożsamości narodowej i patriotyzmu.
W program wycieczki można wpleść różnorodne zadania o charakterze badawczym i obserwacyjnym. Proponowane przykłady zadań to:
- badanie jakości wody w rzekach, stawach, źródłach,
- oznaczanie gatunków roślin i zwierząt,
- obserwacja piętrowej budowy lasu,
- wyznaczanie stron świata,
- posługiwanie się planem, mapą topograficzną lub turystyczną,
- wyróżnianie elementów dolin rzecznych,
- mierzenie prędkości przepływu wody w rzece,
- obserwacje fenologiczne,
- zbieranie okazów zielnikowych, próbek skał i minerałów,
- obserwacja, pomiar i zapis stanów pogody,
- badanie jakości powietrza za pomocą skali porostowej,
- obserwacja i opis warunków życia w różnych ekosystemach (bagna, rzeka, las, pole),
- szkicowanie krajobrazu, obiektów przyrodniczych i architektonicznych,
- obserwacja i analiza porównawcza źródeł cieków wodnych i koryt rzek,
- obserwacja zachowań bocianów i ich gniazd,
- pomiar wysokości, grubości i określanie stanu zdrowia okazałych drzew,
- badanie budowy geologicznej ? analiza odkrywek i odsłonięć geologicznych,
- obserwacja skutków działalności człowieka np.: wypalania traw, meliorowania dolin rzecznych, zanieczyszczenia środowiska, wykarczowania lasów itp.,
- wykonanie dokumentacji fotograficznej,
- wywiady z mieszkańcami,
Trasę i program wycieczki można modyfikować w zależność od wieku uczestników, warunków pogodowych, zakładanych celów i zakresu realizowanych treści