Ulgi uznaniowe
Organ podatkowy, ze względu na waży interes podatnika lub interes publiczny, na jego wniosek może:
-
odroczyć termin płatności podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę,
-
rozłożyć na raty zapłatę podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę,
-
umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę.
Wymagane dokumenty:
- Wniosek z uzasadnieniem, we wniosku należy określić rodzaj pomocy, o jaką podatnik występuje: pomoc de minimis (pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie) lub inna pomoc niż de minimis;
- Dokumenty potwierdzające dochody podatnika oraz wszystkich osób wspólnie z nim zamieszkujących (np. zaświadczenia z zakładu pracy, odcinki renty, emerytury, zaświadczenia z Powiatowego Urzędu Pracy, zaświadczenia o przyznanej pomocy z Ośrodka Pomocy Społecznej);
- Dokumenty potwierdzające wydatki podatnika oraz wszystkich osób wspólnie z nim zamieszkujących (np. rachunki za zakupione leki, spłaty kredytów, pożyczek, rachunki ponoszonych opłat);
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 (poz. 311);
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub w rybołówstwie (załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. (poz. 312);
- Wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis otrzymane w roku, w którym ubiega się o taką pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymaną w tym okresie, bądź oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy.
Ulgi ustawowe
Ulga z tytułu nabycia gruntów
Zwolnione z podatku rolnego są grunty przeznaczone na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenie już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej 100 ha:
-
będące przedmiotem prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego, nabyte w drodze umowy sprzedaży,
-
będące przedmiotem umowy o oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
-
wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objęte w trwałe zagospodarowanie.
Wymagane dokumenty
-
Wniosek o udzielenie ulgi wraz z informacją o otrzymanej pomocy publicznej;
-
Umowa kupna (akt notarialny);
-
Oświadczenie stwierdzające brak pokrewieństwa w linii prostej nabywającego i zbywającego grunt.
Ulga inwestycyjna
Ulga inwestycyjna przysługuje podatnikom podatku rolnego z tytułu wydatków poniesionych na:
-
budowę lub modernizację budynków inwentarskich służących do chowu, hodowli i utrzymania zwierząt gospodarskich oraz obiektów służących ochronie środowiska,
-
zakup i zainstalowanie: deszczowni, urządzeń melioracyjnych i urządzeń zaopatrzenia gospodarstwa w wodę, urządzeń do wykorzystywania na cele produkcyjne naturalnych źródeł energii (wiatru, biogazu, słońca, spadku wody).
Wymagane dokumenty
-
Wniosek o udzielenie ulgi wraz z informacją o otrzymanej pomocy publicznej.
-
Oświadczenie o zakończeniu inwestycji.
-
Zestawienie poniesionych wydatków inwestycyjnych wraz z fakturami.
Opłaty
Nie podlega opłacie.
Termin załatwienia sprawy
Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić bez żadnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca od dnia wszczęcia postępowania podatkowego. Sprawy szczególnie skomplikowane – do dwóch miesięcy od daty złożenia wniosku.
Miejsce załatwienia sprawy
Referat podatkowy - pokój nr 14, tel. 15 873-18-79