Wśród jego sygnatariuszy są: samorząd Województwa Lubelskiego, Powiat Kraśnicki, miasta Kraśnik i Urzędów, gminy Trzydnik Duży i Dzierzkowice oraz Nadleśnictwo Kraśnik.
Według wstępnej koncepcji nowa trasa rozpoczynałaby się w Olbięcinie, gdzie droga wojewódzka, prowadząca m.in. do Stalowej Woli, łączy się z krajową 74, a dalej w kierunku Kraśnika do Wyżnianki w gminie Dzierzkowice. Tutaj ma połączyć się z istniejącą trasą do Kraśnika i Urzędowa.
W gminie Trzydnik Duży miałoby powstać rondo, łączące w Olbięcinie nową trasę z obecnymi - wojewódzką 855 i krajową 74. - Gdyby ten plan udało się zrealizować dojazd z Olbięcina do Kraśnika Fabrycznego skróciłby się prawie o połowę. Lepszy byłby też dojazd do Urzędowa czy Opola Lubelskiego. Inwestycja, której jednym z inicjatorów był nasz radny powiatowy Henryk Flis, nie tylko usprawniłaby komunikację w powiecie kraśnickim, ale również była szansą na rozwój terenów położonych przy nowej trasie. Lepszy dojazd to m.in. większa szansa na inwestycje i podniesienie wartości znajdujących się tutaj gruntów - ocenia wójt gminy Trzydnik Duży Krzysztof Serafin, który był wśród sygnatariuszy porozumienia.
Według pomysłodawców nowa droga powiatowa miałaby parametry trasy wojewódzkiej, czyli 7 metrów jezdni i 25 metrów pasa drogowego, a przy niej miałaby być poprowadzona ścieżka rowerowa.
Szacuje się, że realizacja tej inwestycji może kosztować 60 do nawet 80 milionów złotych. Sygnatariusze porozumienia mają świadomość, że takich pieniędzy we własnych budżetach nie uda się znaleźć, dlatego liczą na środki zewnętrzne, choćby z Unii Europejskiej czy budżetu państwa.
Na razie autorzy pomysłu muszą się skupić na pracach przygotowawczych, które będzie koordynować samorząd powiatowy. Według ich planów nowa droga powinna powstać do 2030 roku.
Żródło:
https://ias24.eu/aktualnosci,trzydnik-duzy-nowa-droga-szansa-dla-gmin-i-powiatu,24385.html?p=1
(fot. P. Wójcik/UMWL)